back
05 / 06
bird bird

#443 Hoe Zit het met de Oprechte Zoeker?

January 16, 2019
Q

Goedendag Meneer,

Ik heb veel van uw werk gelezen en ik ben echt door u en uw werk geïnspireerd.

Er is echter één vraag die mij nogal dwarszit. Toen ik erg jong was, had ik deze vraag in mijn gedachten, maar, gezien ik veel vragen heb opgelost, vrees ik dat ik niet in staat zal zijn deze op te lossen of een bevredigend antwoord van een geleerde te vinden.

Ik heb uw visie nodig over waarom God mensen naar de hel zou sturen op basis van hun Religieuze geloven. Een persoon die oprecht Religie en Theologie onderzoekt om een antwoord te vinden of er echt een God bestaat, en hij identificeert de correcte Religie niet: waarom zou moeten worden gestraft? Een persoon die arrogant de correcte Religie ontkent terwijl hij de waarheid kent zou misschien straf verdienen, maar hoe zit het dan met degene die zijn best en die toch faalt?

U zou kunnen zeggen dat het natuurlijk is dat iemand de correcte Religie vindt als hij eerlijk zoekt, maar er zijn sterkere argumenten voor dit idee nodig, omdat het niet klinkt alsof alle mensen die van Religie weggingen zo oneerlijk waren.

Hoe zou op een hypothetische conditie antwoorden van een persoon die oprecht en eerlijk faalt?

Ik dank u alvast.

Muhammed

Pakistan

Pakistan

Dr. Craig

Dr. craig’s response


A

Je vraag is een goede, Muhammed, en ik heb deze behandeld op een aantal plekken, en het meest recentelijk in mijn Defenders-lezingen in “Excursus Natuurlijke Theologie” delen 1–4. Ik zou je echt aanmoedigen naar deze lezingen te luisteren of ze te lezen, omdat ze mijn perspectief volledig zullen uitleggen.

Het probleem met jouw vraag is dat deze een puur humanistisch, en misschien zelfs naturalistisch, beeld aanneemt met betrekking tot het vinden van kennis over God. Er wordt voor lief genomen dat het in essentie van ons afhangt om uit te zoeken welke religie waar is. Maar wat andere religies ook mogen onderwijzen, dit is niet het punt van het Christendom. Als God ons met onze intelligentie en vernuft zou achterlaten om uit te zoeken of Hij wel of niet bestaat, dan zou zeker een wrede God zijn. Net zoals één van mijn studenten in mijn Defenders-klas opmerkte, moet het binnengaan van de hemel niet zijn als het binnengaan van Harvard! Maar God laat ons niet zo achter. De Bijbel leert ons dat God ons liefheeft en dat Hij dus door Zijn Heilige Geest mensen naar zich toe wilt halen. Het zelf-verifiërende getuigenis van God’s Geest zal oprechte zoekers, niet alleen gelovigen, in staat stellen om kennis over God te verkrijgen.

Dus als een persoon ultiem faalt om tot geloof in Christus te komen, dan is het nooit alleen vanwege gebrek aan bewijs of vanwege intellectuele moeilijkheden met het geloof. Aan de basis weigert hij te komen, omdat hij vrijwillig het trekken van van God’s Heilige Geest op zijn hart negeert en afwijst. Nu kan deze overtuigende kracht en dit trekken van de Heilige Geest tijd in beslag nemen. Het kan jaren duren voor de ongelovige eindelijk bij Christus arriveert. Desalniettemin faalt uiteindelijk niemand om een Christen te worden vanwege gebrek aan argumenten of bewijs: hij faalt erin een Christen te worden, omdat hij God afwijst. Maar iedereen die correct op het trekken van God’s Geest met open gedachten en een open hart antwoordt, kan met zekerheid weten dat het Christendom waar is, omdat God’s Geest hem ervan zal overtuigen dat het waar is.

Kijk naar Jezus’ woorden in Johannes 7:16–17:

Mijn leer is niet de mijne, maar van Hem die mij heeft gezonden; als het iemand’s wil is Zijn wil te doen, zal hij weten of de leer van God komt of dat ik met mijn eigen autoriteit spreek.

 

Hier zegt Jezus dat, als iemand werkelijk God zoekt, als het zijn wil is God’s wil te doen, dan zal hij weten dat Jezus’ leer van God afkomstig is in plaats van louter zijn eigen mening. Jezus affirmeert hier dat, als iemand echt God’s wil wilt – echt God zoekt – hij te weten zal komen dat Jezus’ leer echt vanuit God komt.

Dus om op jouw kwesties reageren: “Een persoon die oprecht Religie en Theologie onderzoekt om een antwoord te vinden of er echt een God bestaat . . .” zal uiteindelijk de ware God en de correcte religie vinden, net zoals Jezus het heeft beloofd, omdat de Heilige Geest van God zijn zoektocht zal leiden en hem tot Zichzelf zal trekken. Het is alleen de persoon die de overtuigende kracht van de Heilige Geest weerstaat die in ongeloof blijft. Zo’n persoon duwt vrijwillig God’s genade weg waardoor hij zich van God afscheidt. Het is niet dat God “. . . mensen naar de hel zou sturen op basis van hun Religieuze geloven.” Hun onware geloven zijn echter symptomen van hun vervreemding van God af. God wilt hen redden en probeert hun richting bekering en geloof te trekken, maar ze weigeren te komen waardoor ze in de fout rond blijven gaan. Dus jouw “hypothetische conditie . . . van een persoon die oprecht en eerlijk faalt” wijs ik af. Als het Christendom waar is, dan is er niet zoiets als ultiem (levenslang) niet te beschuldigen ongeloof.

Jij antwoordt, “U zou kunnen zeggen dat het natuurlijk is dat iemand de correcte Religie vindt als hij eerlijk zoekt, maar er zijn sterkere argumenten voor dit idee nodig, omdat het niet klinkt alsof alle mensen die van Religie weggingen zo oneerlijk waren.” Je schijnt te zeggen dat er zoiets is als ultiem (levenslang) niet te beschuldigen ongeloof, waardoor men sterkere argumenten nodig heeft om de waarheid van het Christendom te ondersteunen.

Ik denk niet, Muhammed, dat wij ons in de positie bevinden om met zekerheid te zeggen dat er iets bestaat als ultiem (levenslang) niet te beschuldigen ongeloof. Ten eerste, zoals ik zeg, kan God’s trekken van een persoon zelf jaren in beslag nemen, waardoor we niet kunnen zeggen dat iemand, die zich van God wegbeweegt, ook bij dat gerelateerde eindpunt zal uitkomen. (Lees de vele getuigenissen die wij van ex-ongelovigen ontvangen die vele jaren van God wegbewogen.) Het is vooral het geval dat vele Moslims door een fase van atheïsme heengaan nadat ze hun Islam hebben weggedaan voordat ze tot Christus komen.

Bovendien bevinden wij ons niet in de positie om iemand’s hart of diepste motivaties af te lezen. Zonde kan erg misleidend zijn, en we hebben de geweldige vaardigheid dingen te rationaliseren om ons gedrag te rechtvaardigen. Lees C. S. Lewis’ provocatieve The Great Divorce over de zelf-rechtvaardigende rationalisaties van mensen in de hel. Als we ons ervan overtuigen dat onze obstakels tegen het geloof intellectueel zijn in plaats van moreel of emotioneel, dan maakt dat ons ongeloof respectabel in onze eigen ogen en in die van anderen. Hoe weet je wat er in het hart van een persoon omgaat die het trekken en overtuigen van de Heilige Geest weerstaat tot aan het einde van zijn leven?

Verder denk ik dat we goede redenen hebben om aan te nemen dat het Christendom waar is. Ten eerste is er het getuigenis van de Heilige Geest. Het kan een intrinsieke victor van victors zijn die ertegenin wordt gebracht. Ten tweede zijn er goede bewijzen voor de waarheid van het Christendom, vooral voor de historiciteit van de radicale persoonlijke beweringen en van Jezus’ opstanding, waarbij God deze beweringen heeft goedgekeurd.

Je hebt in je vraag niet vrijgegeven, Muhammed, of jij één van die oprechte zoekers bent. Als jij er één bent, dan is het volgende hetgene dat ik je zou willen aanbevelen. Begin met het lezen van de Evangelieën en vraag jezelf of Jezus van Nazareth echt kan zijn wie hij beweerde te zijn. Vraag God in je gebeden, wie Hij ook mag zijn, om jou de waarheid over Jezus te tonen, of hij de waarheid van God sprak, of dat hij gewoon zijn eigen mening gaf. Kijk naar het werk van Christelijke filosofen en bijbelse geleerden, die je bijvoorbeeld op deze website kan vinden. Bekijk op Youtube sommige debatten die ik met zowel Moslim-geleerden en ongelovigen heb gehad, en vraag jezelf in welke richting het bewijs wijst. Als je echt God zoekt, dan geloof ik dat je de waarheid zult leren.

- William Lane Craig